Så skapade vi säkrare badsomrar för barn
Undersökningar visar att vi tittar på mobilen flera hundra gånger per dag. Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn, och det är alltid föräldrars ansvar att ha uppmärksamhet. Genom kampanjen #odelad fick vi människor att sluta titta på sina mobiler, och istället hålla ögonen på det som är viktigt på riktigt.
Lösning
Sociala medier bygger på att vi delar saker. Tyvärr leder det till att vi också delar uppmärksamheten vi borde ha på våra badande barn. Grunden för vår kampanj blev frågan "Är din uppmärksamhet #odelad?". Den ställde vi i en kort och kärnfull film, som visades för målgruppen just i det ögonblick som skapar riskerna – när föräldrar tittar på sina sociala flöden istället för sina barn. Kampanjen förstärktes även med print och utomhustavlor.
Resultat
Kampanjfilmen har under somrarna 2017 och 2018 delats ca 9000 gånger på Facebook. Spridningen har varit nationell, med 865 000 visningar, och med mycket stor marginal överträffat RTÖGs mål om lokal spridning. Under båda somrarna som kampanjen gått har heller inga drunkningar alls skett inom gruppen "barn under 12 år" i RTÖGs verksamhetsområde.

Kampanjen belönades med Guld i Svenska Designpriset – kategorin Film, samt nådde finalplats i kategorin Ideellt i 100-wattaren 2018.
Vill du veta mer? Kontakta:
Douglas Lindevall,  Affärsområdeschef
+46(0)709-77 10 03 | ​​​​​​​douglas.lindevall@consid.se
Back to top